go ahead....

life is being normal like others

Saturday 10 July 2010

DISEBALIK KERANCAKAN BOLA SEPAK PIALA DUNIA


of course aku mcm org lain jugak....gilak bola sepak...zaman sekarang x menjadi kehairanan bg perempuan yang minat ngn bola sepak walaupun mereka tidak pernah main bola sepak itu even pegang bola pn tdk pernah...tp ko jgn mencebik sana..aku pernah main laa...siap jd depend lg...pernah gak jd keeper wakil kolej kediaman...hehehe

time aku kecik2...xingat umur berapa taun...abg ak selalu bawa aku p tgk dorg main bola...start dia jd pemungut bola smpailah dia mng game daerah,aku merupakan fans utamanya selain mak aku..hehe...ni abg aku yg sulung...dulu2 time kitorang masih budak remaja suci murni bak bidadari, abg aku rajin bawa aku kemana@apa2 aktivit yg dia jlnkan...he treat me like a boy..aku ingt lg time aku temankan dia g pdg tmpt org latihan bola sepak...abg aku yg second ni guling-guling pujuk mak aku jgn bawa aku ikut dorg..tp aku lg lah double guling-guling nanges klu dorg xbawa aku..abg aku yg sulung ni on jak..dia kan baik...cewahhhhhhhhh...

so, time smpai 2 kitorang dah lmbat..kwn2 abg aku yg lain suma dah on ready mau main...abg 1st aku suh aku tunggu tepi pdg tp abg 2nd aku xsuruh....aku konon mau jd pemungut bola lah..hahahha..lawak...tp ntah apa sot fkrn abg aku yg 1st tu suh aku bediri tepi tiang gol...siap suh aku bediri sebelah kwn dia yg jd keeper lg time 2...gilak wei...aku ikut jak lah drpd lebam kena mrh...

aku nmpk kesungguhan abg2 aku main bole time 2...aku yg besorak bagai nak rak pdhl tu just men bola 2k pnskan bdn jak...tp mcm aku ckp,aku kan fans nom 1 dorg...start ari 2, aku selalu ikut dorg men bola...d mana2 kecualilah dtg angin mak aku xsuh ikut...

serius,aku membesar dgn abg2 aku..aku dididik mcm abg2 aku...mak aku xbandingkan kitorang semua walaupun sbnrnya kami sgt2 berbeza karakter...klu org xkenal,mesti xsgka yg kitorang adik beradik sbb aku ngn abg aku 2-2 tu mmg different attitude..
sbnrnya aku bkn mau cerita psl ni...
apa lah ko linadah ckp pnjg2 last2 bkn hal ni yg ko mau ckp...
weiiiii..tu just mukaddimah lah...
oke,aku mau cerita sbnrnya psl si sotong paul 2 yg dikatakan hebat dalam meramal sapa menang dalam pertandingan bola sepak...
dalam kerancakan perlawana bola sepak(ni baru ada kaitan ngn tajuk entry ko) yg berlangsung sekrg ni n mlm ni game yg menentukan tmpt ketiga....masyarakat seluruh dunia bagaikan lupa dgn peristiwa lain yg melanda....lupa pada palestin..lupa pada kekejaman israel...lupa pada kebodohan amerika...lupa pada kelalain pbb...

manusia lebih tertumpu pada kehebatan c sotong paul yg kononnya peramal terhebat apabila 6 perlawanan sbm ni diramalnya semua betul belaka...mereka yg beragama islam sendiri terpengaruh dgn kehebatan sotong ini...
aku jd cuak...kepintaran pihak-pihak tertentu yg pandai memanipulasikan otak dan fikiran umat islam...ya...ya...bnda ni nmpk kecil pada pndgn sstengah org dan akan ada org d luar sana yg mengatakan aku ni kolot,konservatif,kampungan,bodoh,racisme n blah blah...tp aku tetap ingin mempertahankan kebimbangan aku ni. 

hanya bermula dgn perkara paling kecil iaitu sotong, manusia akan mudah terpengaruh dgn hal2 lain yang melibatkan ramalan2 sebegini...bila sdh ada perkara yang berjaya d ramal,manusia akan mempercayai kesemua benda yan d ramal.manusia akan menjadi lebih percayakan manusia sendiri berbanding tuhan pencipta mereka...
bila semua ini berlaku,kepincangan akidah akan berlaku...aku bukan alim ulama yg warak yg pndai lg bijaksana. aku cuma umat islam biasa yang bimbang akan keadaan2 kecil sepeti ini kerana aku yakin jika kepercayaan terhadap ramaln ini tidak mati dan terus tumbuh segar mcm dbubuh baja dlm ati manusia, mereka akan mudah terpesong dr kebenaran agama...

BUKANKAH NABI TELAH BERSABDA BAHAWA BARANGSIAPA YANG CUBA MERAMAL MASA DEPAN ITU IALAH MEREKA YANG TERGOLONG@BERSUBAHAT DENGAN SYAITAN..
nauzubillah..................

No comments:

Post a Comment

cakaplah